Vandaag begon heerlijk zonnig. Zo zonnig dat we vroeg de tent uitgingen omdat het gewoonweg te warm werd 🙂

Onderweg naar Skaftafell zijn we nog wat mooie zaken tegengekomen. Bijvoorbeeld een groot rots-landschap vol gegroeid met mos. Het zag er heerlijk zacht uit, maar even voorzichtig voelen bewees toch wel het tegendeel.
Ook zijn we nog even gestopt bij de waterval Foss á Siðu. Wederom een mooie waterval die te zien was vanaf de weg. De waterval ligt op privé-terrein. Hier kun je dus niet dichtbij komen. Op een afstandje is hij gelukkig ook mooi!

Bij Dverghamrar (dwerg kliffen) hebben we een kleine wandeling gemaakt. Hier zijn ontzettend mooie rotsformaties / bazaltzuilen te zien die toch klein aandoen. Onder andere vandaar de naam. Het verhaal gaat echter ook dat hier dwergen en elfen wonen. Dit zou  me niet verbazen, het is in ieder geval een hele bijzondere plek!

Eenmaal bij Skaftafell aangekomen hebben we bekeken welke tochten er mogelijk waren op de gletsjer. Uiteraard mogelijkheden te over. Uiteindelijk hebben we gekozen de Blue Ice Experience te doen. Een gemakkelijke wandeling waarbij je ongeveer 2 uur op de gletsjer doorbrengt. Met de bus zijn we naar de parkeerplaats van de Svínafellsjökull (“Varkensberggletsjer”) gebracht. Van daaruit konden we naar de gletsjer lopen.

Net voordat je het ijs zelf opgaat moet je je stijgijzers aandoen. Eenmaal de boel aangetrokken begon het behoorlijk hard te regenen. Gelukkig had iedereen waterdichte kleding bij zich. We waren nog niet op het ijs zelf, maar zagen door de regen al wel behoorlijk wat modderstroompjes ontstaan. Nog heel klein, maar zelfs dan al ontzagwekkend.

Toen we eenmaal op het ijs aangekomen waren moesten we helaas weer omdraaien. Het bleek te onweren op de gletsjer waardoor de communicatie-apparatuur van de gidsen niet meer goed werkte. Tja veiligheid voor alles natuurlijk. Maar gelukkig na een klein stukje teruglopen mochten we uiteindelijk toch weer de gletsjer op. Daarna hebben we het ook heerlijk droog gehouden 🙂
We kunnen het echt aan iedereen aanraden om een gletsjerwandeling te maken. Je bevindt je echt in een heel bijzondere omgeving. Ook hebben we geleerd dat je waterplasjes nooit kunt vertrouwen. Je kunt behoorlijk ver wegzakken in een gat wat eruit ziet als een onschuldig en ondiep plasje.
De gletsjer is ook voortdurend in beweging. Een stuk waar we over moesten steken was alweer breder geworden dan 2 dagen daarvoor. De gids moest daarom een paar traptredes voor ons uit het ijs hakken.

We blijven nog een dagje langer in de buurt van Skaftafell, daarom hebben we een camping in de buurt opgezocht. Dit was de eerste keer dat we geen gebruik konden maken van de Campingcard en we de camping dus los moesten betalen. Maar verder dus al heel veel plezier van de Campingcard gehad!

Trouwens nog even als referentiekader. De laatste foto met de daktent is om 12 uur ’s nachts gemaakt. Donkerder dan dit werd het niet 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *